ARBEJDSLIV / HUMOR
FINN NØRBYGAARD
Entertainer, forfatter og foredragsholder. Foredrag om humor og kriser.
Finn Nørbygaard er bedst kendt for sine mange succeser på showturneer, fjernsynsreklamer, TV-shows og mangeårige samarbejde med Jacob Haugaard. Finn er forfatter til bogen ”Tillykke med din krise – en komiker bag facaden”, som han også holder foredrag på baggrund af. Krisen, som han beskriver i sin bog og sit foredrag, har været en invitation til at udvikle nye sider af sin personlighed gennem en personlige proces i retning mod større indsigt og et mere meningsfyldt liv.
Finns foredrag er underholdende, tankevækkende og fyldt med brugbar indsigt og seriøse budskaber, som publikum ikke kan undgå at tage med hjem. Finns foredrag er altid tilpasset den konkrete målgruppe og sammensat efter kundens ønsker.
Finn er uddannet folkeskolelærer, og har i 8 år undervist i folkeskoler, ungdomsskoler og aftenskoler, men har siden 1986 ernæret sig som komiker og entertainer. I december 2014 debuterede han med det ugentlige samtaleprogram ”Finnsk Terapi med Finn Nørbygaard”, som kører på Radio24syv, hvor han møder en række kendte danskere, og vender det hele lidt på hovedet.

FOREDRAG

Rejs dig og kom igen, stærkere
I foredraget "Rejs dig og kom igen, stærkere" fortæller Finn Nørbygaard om sine drømme, sit liv, sin barndom som adoptivbarn, mødet med Jacob Haugaard, berømmelsens positive og negative sider, og ikke mindst om den store formue han fik ved at være blandt Danmarks mest populære og kendte entertainere. En del af foredraget handler også om oplevelserne i forbindelse med IT Factorys kollaps – herunder Finns oplevelse i forbindelse med at miste hele sin formue på en enkel dag.
Foredraget kan enten bookes med en varighed af 60 min. eller 2 x 40 min (hvoraf de sidste 40 min. er med spørgsmål fra publikum).
Humor
I dette foredrag tager Finn Nørbygaard deltagerne med på en humoristisk rundrejse. Finn har gennem mange år arbejdet med humoren, og giver i dette foredrag en række eksempler på, hvordan hans egen fascination af humoren har udviklet og ændret sig gennem årene. Ifølge Finn er humoren et forunderligt væsen med latter som mål, som kan være spids, provokerende, pjattet, venlig eller ligegyldig. Finn vil i foredragets sidste del komme ind på, hvad latteren udløser af livsgivende processer i kroppen.
En del af foredraget handler om, hvordan humoren fungerer i reklamer på baggrund af sin egen og Jacob Haugaards medvirken i tv-reklamer for Tuborg Squash.
Engle og dæmoner
Menneskesindet er sat sammen af både gode og onde kræfter – akkurat som himlen har sine engle og helvede sine dæmoner. Dæmonerne kan optræde i mange forskellige afskygninger, og Finn Nørbygaard beretter om, hvordan hans materielle rigdom og succes på forunderlig vis pustede til hans egen dæmon.
Med udgangspunkt i en række eksempler fra kendte danskeres liv og Finns eget liv fortæller Finn om dæmonernes rasen i mennesket. Finn mener, at man kun ved at lukke dæmonerne ud af skabet og se dem i øjnene kan lade dem blive en integreret og inspirerende del af livet.
Inspiration og kreativitet
I et hudløst ærligt foredrag fortæller Finn Nørbygaard om sine egne erfaringer i forbindelse med inspirationen og kreativiteten som både med- og modspiller. Ifølge Finn handler det om at finde det gode, sunde og respektfulde forhold mellem inspiration og kreativitet.
Samarbejde og kommunikation
Finn Nørbygaard giver i dette foredrag en utraditionel synsvinkel på begrebet samarbejde – nemlig samarbejdet mellem kroppen og hovedet. Et sådant samarbejde har især det vesterlandske, moderne menneske vanskeligt ved. Ifølge Finn kan en ubalance på dette område skabe stor indre ravage. I afgørende perioder af Finns eget liv har han måtte erkende en misligholdelse af kontakten mellem netop krop og hoved, som har medført en psykisk knockout. Når mennesker mødes, kommunikeres der – hvad end der er bevidst eller ubevidst. Oplevelsen af et meningsfuldt liv kræver, at vi kommunikerer på en måde, som fungerer og virker rigtigt for os.
I foredraget vil Finn benytte sig af et eksempel fra sit erhvervsliv, hvor et firma valgte en uhensigtsmæssig kommunikationsstrategi i en periode, hvor firmaets renomme var under pres.